چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۰
۰ نفر

دانیال ابوالحسن‌معمار : ۱- آداب و رسوم هم مثل آدم، روحی دارد و کالبدی. فرقی نمی‌کند چه رسمی و چه آدابی و متعلق به چه فرهنگی، مهم این است که وقتی رسوم روح نداشته باشند، صرفا کالبد متظاهرانه‌ای هستند که آدم‌ها را تا حد موجودات بدوی پایین می‌آورند.

نوروز فاطمی

آداب و رسوم وقتي روحشان را از دست بدهند، از آنها چيزي جز كالبد ملال‌آور باقي نمي‌ماند. اينها را گفتم كه بگويم روح نوروز امسال جور ديگري است. باران بهاري امسال رنگ و بوي فاطمي دارد. شاخه‌اي از گل ياس مهمان سفره هفت‌سين امسال است تا يادي از يادگار رسول خدا را زنده كند. بازنده نوروز امسال كسي است كه از بهار ۹۴ فقط به كالبد آن كه‌‌‌ همان ديد و بازديدهاي معمولي و اين عيدي دادن‌ها و عيدي گرفتن‌هاي بي‌بهاست بسنده كند و حواسش به روح فاطمي نوروز امسال نباشد.

بي‌شك مردم ما محب و علاقه‌مند به دردانه رسول‌خدا هستند و در ايام عزاي عمومي فاطميه، حرمت اين ايام را حفظ خواهند كرد اما اين فقط قدم اول است و در قدم اصلي بايد همزمان با دميده شدن روح زندگي و سرسبزي در طبيعت، ما هم حال و هوايي عوض كرده و به قدر وسع و به قدر فهم از عادات و روزمرگي‌ها دور شده و به سبك زندگي فاطمي نزديك‌تر شويم.

۲- در كتاب «وسائل الشيعه» از امام‌صادق(ع) روايت شده كه «معلي‌بن‌خنيس» در روز نوروز خدمت امام رسيد. امام فرمودند: «آيا مي‌داني امروز چه روزي است؟» عرض كرد فدايت شوم، اين روزي است كه ايرانيان آن را گرامي مي‌دارند و در آن به يكديگر هديه و عيدي مي‌دهند. حضرت فرمودند:

«سوگند به آن خانه كهن كه در مكه است، اين روز يك ريشه كهن دارد كه من برايت توضيح مي‌دهم تا بداني...‌اي معلي! روز نوروز‌‌‌‌ همان روزي است كه خداوند در آن از بندگان پيمان گرفت كه او را بپرستند و هيچ انبازي برايش نياورند و به فرستادگان و حجت‌هاي او و به امامان(ع) ايمان بياورند. نوروز نخستين روزي است كه خورشيد در آن طلوع كرد... هيچ نوروزي نيست مگر اينكه ما در آن منتظر فرج هستيم؛ زيرا نوروز از روزهاي ما و شيعيان ماست، ايرانيان آن را حفظ كرده‌اند...»

احتمالا در كتاب‌ها ديده‌ايد يا جايي شنيده‌ايد كه يكي از نام‌هاي حضرت حجت(عج) «ربيع‌الانام» است، يعني همان بهاري است كه پس از زمستان طاقت فرسا خواهد آمد و ما اگر زنده باشيم دميدن روح حيات را در كالبد جهان خواهيم ديد... انشاءالله.

کد خبر 290239

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha